ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların hangi yaş düzeyindeki çocuklara ve gençlere kazandırılacağı hakkında bilgi veren, çocuğun fiziksel, psiko-motor, zihinsel, dil, sosyal ve duygusal gelişimlerini destekleyen, plan yapan, uygulayan, insan ilişkilerine ve empatiye önem veren, çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi sahibi olan, özel eğitime muhtaç çocukların gelişimlerine ve uyumlarına yardımcı olan; drama, basit beden eğitimi hareketleri, müzik çalışmaları, sanat ve ana dili etkinlikleri yapan, çocukları tanıma tekniklerini uygulayan bir alandır.
Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların hangi yaş düzeyindeki çocuklara ve gençlere kazandırılacağı hakkında bilgi veren, çocuğun fiziksel, psiko-motor, zihinsel, dil, sosyal ve duygusal gelişimlerini destekleyen, plan yapan, uygulayan, insan ilişkilerine ve empatiye önem veren, çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi sahibi olan, özel eğitime muhtaç çocukların gelişimlerine ve uyumlarına yardımcı olan; drama, basit beden eğitimi hareketleri, müzik çalışmaları, sanat ve ana dili etkinlikleri yapan, çocukları tanıma tekniklerini uygulayan bir alandır.
ALANIMIZIN AMAÇLARI
- Çocuk gelişimi ve eğitiminin önemini kavrar.
- 0-18 yaş çocuklarının gelişim özelliklerini ve gelişimlerine etki eden etmenleri kavrar.
- Anne ve çocuk sağlığının önemini kavrar.
- Özel eğitime gereksinim duyan çocukları tanır.
- Temel beslenme ve ilke esaslarına dayalı olarak süt çocuğu, oyun-okul çocuğu ve ergenlikte beslenmenin önemini, özelliklerinin, beslenme alışkanlıklarını problemlerini ve yetersizliklerini kavrar.
- 0-18 yaş çocuklarına, hamile ve emziklilere uygun mönü hazırlama ve uygulama becerisi kazanır.
- Çocukta beden ve ruh sağlığının önemini benimser.
- İlk yardım konusunda temel bilgi ve beceri kazanır.
- Bilgisayar konusunda bilgi ve kullanma becerisi kazanır.
- Çevresiyle sağlıklı ilişkiler kurmada iletişimin önemini kavrar.
- Okul Öncesi Eğitimin amaçlarını, Okul Öncesi Eğitim kurumlarını, işlevlerini ve özelliklerini kavrar.
- Okul Öncesi Eğitim kurumları için ilkelerine uygun eğitim programları hazırlar ve uygular.
- Okul Öncesi Eğitim kurumlarında kullanılacak eğitici araç-gereç ve oyuncakları tekniğine uygun olarak hazırlar ve kullanır.
- Özel eğitim gerektiren çocuklar için ilkelerine uygun eğitim ortamı düzenler.
- Okul Öncesi dönem çocuğunda yaratıcılığın önemini kavrar, çeşitli yaratıcı çocuk etkinlikleri planlar, hazırlar ve uygular.
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANIN DALLARI
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ DALI
Tanımı:Özel eğitimde öğretmen yardımcısının sahip olduğu, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretime verilen daldır.
Amacı: Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanında, özel eğitimde, öğretmen yardımcılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
ÖZEL EĞİTİM DALI
Tanımı:Özel eğitimde öğretmen yardımcısının sahip olduğu, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretime verilen daldır.
Amacı:Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanında, özel eğitimde, öğretmen yardımcılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
YARDIMCI ÖĞRETMENİN GÖREVLERİ
— -Plan yapmak, uygulamak,
— -Mesleğiyle ilgili programlama yapma,
— -Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak,
— -Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak,
— -Öz bakım becerilerini geliştirmek,
— -İnsan ilişkileri ve becerilerini geliştirmek,
— -Sosyal gelişimi desteklemek,
— -Bilişsel gelişimi desteklemek,
— -Psiko-motor gelişimi desteklemek,
— -Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlamak,
— -Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak,
— -Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişimine yardımcı olmak,
— -Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olmak,
— -Animasyon çalışmalarını yapmak ve rehberlik etmek,
— -Organizasyon yapmak,
— -Yaparak yaşayarak öğrenmeyi desteklemek,
— -Çocukları tanıma tekniklerini uygulamak,
— -Mesleki eğitimle ilgili etkinlikleri takip etmek,
— -Çocukların duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak
ALAN ORTAK DERSLERİ
MESLEKİ GELİŞİM (2 )
GELİŞİM ALANLARI (*) ( 4 )
ANNE VE ÇOCUK SAĞLIĞI (2 )
ÇOCUK BESLENMESİ (2)
ÇOCUK ETKİNLİKLERİNDE MÜZİK (2)
ÇOCUK RUH SAĞLIĞI (2)
ERKEN ÇOCUKLUK VE ÖZEL EĞİTİM İLKELERİ VE KURUMLARI (2)
DAL DERSLERİ
İŞLETMELERDE BECERİ EĞİTİMİ (*)( 24)
ÖZEL EĞİTİM
ERKEN ÇOCUKLUKTA PROGRAM (*)
ÖZEL EĞİTİMDE PROGRAM (*)
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZ BAKIM
ÖZEL EĞİTİMDE ÖZ BAKIM
ANİMASYON
OYUNCAK YAPIMI
ÇOCUKLA İLETİŞİM
DRAMA
OYUN
ÇOCUK BAKIMI
ÇOCUK EDEBİYATI
İLK YARDIM
ALANIMIZIN LİSEDEN SONRAKİ EĞİTİM DURUMU
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanından mezun olanlar Ön Lisans programlarına( iki yıllık Meslek Yüksek okullarına ) yerleşebilirler.
a)Önlisans Programları
Çocuk Gelişi, Sosyal Hizmetler Ayrıca mezun olanlar; ÖSYM tarafından yüksek öğretim geçiş sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı( LYS) 'ye girip başarılı olanlar kendi alanlarından yada alanlarının dışından tercih yapabilirler. Kendi alanlarının programlarını tercih etmeleri durumunda ek puan alırlar. Bu programlar aşağıda yer almaktadır.
b) Lisans Programları
— -Çocuk Gelişimi (Yüksekokul)
— -Görme Engelliler Öğretmenliği
— -İşitme Engelliler Öğretmenliği
— -Okul Öncesi Öğretmenliği
— -Özel Eğitim Öğretmenliği
— -Sosyal Hizmetler
— -Üstün Zekâlılar Öğretmenliği
— -Zihin Engelliler Öğretmenliği
İŞ BULMA İMKÂNLARI VE ÇALIŞMA ALANLARI
İŞ BULMA İMKÂNLARI
Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir. Kız meslek lisesi çocuk gelişimi eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı ve çocuk kulüplerinde ve özel eğitim okullarında, öğretmen yardımcısı olarak görev yapmaktadırlar. Özel kreşlerde çalışan çocuk bakıcılarında kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi bölümünü bitirmiş olma
ÇALIŞMA ALANLARI
Sağlık Bakanlığı ve MEB'e bağlı yuva ve kreşlerde çocuk gelişimi elemanı, hastanelerde yatan çocukların eğitim ve eğlence etkinliklerini sağlayan yardımcı hastane elemanı; çocuk hastanesi ve ana – çocuk sağlığı merkezlerinde sağlam çocuğun fiziki ve ruhsal gelişiminin incelenmesinde danışman, Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışabilirler.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Merkezlerinde ve Hastanelerde, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumunda, Özürlüler İdaresi Başkanlığında, Devlet Planlama Teşkilatında, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Çocuk Yuvaları ve Yetiştirme Yurtlarında, Milli Eğitim Bakanlığı; Okulöncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü´nde, Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü´nde, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, Halk Eğitim Merkezlerinde, Talim Terbiye Genel Kurulunda, anaokullarında, özel eğitim, bakım ve rehabilitasyon merkezlerinde, Adalet Bakanlığı´na bağlı çocuk mahkemelerinde ve eğitim evlerinde, radyo ve televizyondaki çocuk ve gençlik programlarının ve eğitim programlarının hazırlanması ve yürütülmesinde, çocuk tiyatrolarında ve çocuk filmlerinde, çocuklara yönelik kitap, dergi, gazete gibi yayınların hazırlanmasında, eğitsel oyuncak üretiminde, UNICEF, ILO ve gönüllü kuruluşlarda, sivil toplum örgütlerinde uzman, danışman, kurucu, idareci, denetimci olarak görev yapmaktadırlar. Ayrıca üniversitede kalıp akademik kariyer yapabilirler. Çalışma alanı ve kurum çeşidinin fazla olması iş bulmayı kolaylaştırmaktadır.
MESLEĞİN GELECEK 10 YILDAKİ DURUMU:
Okul öncesi çocuğun eğitim sorunlarına verilen önem ve açılan yuva, kreş, bakımevi sayısı arttıkça, çocuk gelişimi ve eğitimi uzmanlarına duyulan ihtiyaç da artacaktır.